2 Apr 2016

Hari Kehancuran Tidak Menunggu Taubatmu

Assalamualaikum..

Setelah berhempas pulas refresh balik macamana edit blog, akhirnya dapat juga ubah layout sikit-sikit. alhamdulillah.. nampak perubahan juga kan? hehehehe

tetiba rasa macam mau buat entry, tentang kehidupan kita di akhir zaman ni. rasulullah 1400 tahun dahulu pernah bersabda bahawa kiamat itu semakin dekat. namun setelah 1400 tahun berlalu kiamat masih belum berlaku, so kita yg hidup di zaman sekarang ni perlu bersiap dengan amalan. mungkin yg Rasulullah maksudkan 'dekat' tu berlaku pada zaman kita. seperti yg kita tahu kehidupan kita ni adalah di fasa akhir. di fasa yg mana dajjal akan keluar dll. tanda-tanda kecil kiamat pun telah banyak berlaku even since zaman para sahabat lagi, apatah lagi tanda-tanda besar. kita sebagai hambaNya yg kerdil dan fikiran yg terbatas seharusnya menundukkan diri dan berserah kepadaNya. kita tidak tahu bilanya akan berlaku kiamat. mungkin esok, lusa, minggu hadapan? walhal kita masih belum siapkan amalan yg banyak utk menghadapNya di akhirat kelak. malu.. sungguh malu! kita diberi nikmat yg tidak terhingga, harta, kesenangan, tubuh badan yg sihat namun kita gunakan ke arah yg tidak berfaedah dan tiada manfaat utk hari akhirat. malah kita melakukan dosa yg tidak henti henti namun Dia masih tetap ampunkan dosa-dosa kita. masih beri peluang utk kita perbaiki kesilapan kita. tapi kita masih leka dan lalai. bayangkan jika kita masih tidak sedar akan semua tu, dan bila Allah telah murka, Dia ambil nyawa kita ketika kita dalam keadaan iman yg sangat lemah, ketika melakukan dosa.. kita tiada kuasa utk berpatah balik utk bertaubat lagi. walhal Dia telah banyak beri peluang utk kita bertaubat, namun kita sia-siakan. pendek kata, siksaan di akhirat yg sangat kejam akan kita rasakan. 

kita sendiri tahu bagaimana rasanya apabila kita keep giving chances kepada org yg sering sakitkan hati kita, tapi dia seringkali persiakan. it hurts right? tapi Allah itu Maha Pengampun. bersyukurlah kita masih diberi peluang utk bertaubat selepas kita melakukan dosa. Dia masih sayang kita. Dia sebenarnya ingin tengok kita cari Dia bila kita dah jauh dari Dia. walaupun kita sering mengkhianatiNya. allahu.. 

jangan cabar Allah!

cuba kita fikirkan, kita inginkan syurga namun kita tiada usaha untuk mendapatkan syurga tersebut dengan meraih redha Allah. sama seperti kita inginkan kekayaan namun kita tiada usaha utk hal tersebut.
redha Allah di sini adalah apabila kita hidup, kita hidup dalam syariat islam. kita tidak buat Dia murka. kita tidak tinggal solat. kita jauhi perkara-perkara kemungkaran, kita dekati perkara-perkara yg mendekatkan diri dengan Dia..

bagi sesiapa sahaja yg membaca entry ini,
aku buat entry ini bukan utk meraih hal-hal keduniaan, namun aku sedang mengajak kalian utk kembali mengingatiNya. kiamat itu berlaku tanpa diduga. siapkan diri dan amalan kita utk berjumpaNya. takut jika nanti-nanti kita tidak sempat bertaubat atau tidak cukup amalan, dunia ini telah musnah. Kun Faya Kun. kita tidak dapat lagi kembali ke dunia utk buat perkara-perkara kebaikan. allahurabbi. iman aku juga masih lemah. aku buat ini juga sebagai peringatan terhadap diri sendiri. semoga kita sentiasa mengingatiNya walau dalam apa jua keadaan, senang mahupun susah. semua itu adalah ujian dariNya. be alert! Dia sering menguji iman kita.

شكرا جزيلا

No comments: